عابران پیاده قربانیان اصلی تصادفات شهری

وی اضافه کرد: با بررسی و تحلیل آمار مشخص شده که 65 درصد عابران متوفی بالای 50 سال همچنین 17 درصد کمتر از 15 سال سن دارند که آسیب‌پذیری کودکان و کهنسالان را در بین عابران مشخص می‌کند.

طلایی گفت: عابران پیاده به لحاظ عدم درک صحیح از سرعت وسایط نقلیه و محدودیت زمان عکس‌العمل با توجه به شرایط موجود احتمال تصادف را افزایش می‌دهند که با عنایت به این ویژگی‌ها باید راهکارهای عملیاتی در خصوص رفع نقص مهندسی ترافیک موجود اندیشیده شود که در این راستا شناسایی مکان‌های پرخطر و ارائه راهکار عملی برای آن امری ضروری است.

وی تأکید کرد: از راهکارهای عملی می‌توان بر احداث پل‌های روگذر و زیرگذر عابر پیاده، جدا کردن مسیر حرکتی عابران از سطح سواره‌رو، تعریض پیاده‌رو در معابر پرتردد، جلوگیری از مسدود شدن پیاده‌رو توسط دستفروشان و مغازه‌داران، آرام‌سازی سرعت ترافیک با اجرای اقدامات مهندسی از جمله خط‌کشی، نصب کاهنده سرعت، نصب چراغ‌های هشدار دهنده و کنترل سرعت خودروها توسط پلیس می‌توان اشاره کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان گفت: علاوه بر طرح‌های عملیاتی که ذکر شد آموزش و فرهنگ‌سازی برای عابران پیاده نیز اهمیت بسزایی دارد که می‌توان با آموزش افراد و در مرحله‌ اول کودکان، فرهنگ صحیح عبور و مرور نهادینه شود که این امر نیز با همکاری صدا و سیما و مطبوعات انجام می‌شود.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در استان همدان 54 درصد کشته‌شدگان را عابران پیاده تشکیل می‌دهند، افزود: در صورت عدم اجرای راهکارهای عملیاتی این آمار روند افزایش خواهد داشت که در این راستا نقاط حادثه‌خیر شهر شناسایی و مکاتبات لازم انجام می‌شود که امیدواریم هر چه سریعتر طرح نصب پل‌های روگذر در اسرع وقت انجام گردد.

وی تأکید کرد: نکته مهم در نصب پل‌های روگذر عدم استفاده توسط شهروندان است که به دو علت می‌باشد اول عدم آموزش و فرهنگ صحیح عبور و مرور عابران پیاده و علت دوم مکانیزه نبودن پل‌های موجود عابر پیاده است که شهروندان به لحاظ وجود تعداد زیاد پله با توجه به ارتفاع آن و وضعیت جسمانی به خصوص کهنسالان ترجیح می‌دهند که از آن استفاده نکنند.

طلایی خاطرنشان کرد: با وجود نصب نرده در وسط بلوار گاهی اوقات افراد از لای نرده یا بالای آن عبور می‌کنند اما برای عبور از پل استفاده نمی‌کنند که لازم است در این خصوص پل‌های موجود مکانیزه شوند و امیدواریم این امر در تمام نقاط شهر اجرا و با نصب پل‌های مکانیزه باعث کاهش تلفات حوادث رانندگی به خصوص عابران شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان در خاتمه با تأکید بر اینکه عابران پیاده به عنوان کاربر ترافیک محدودیت‌هایی در عبور از معابر و سطح سواره‌رو دارند، گفت: در ماده 215 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی نحوه و مکان‌های مناسب عبور عابران مشخص شده است و همچنین طبق ماده 4 قانون ایمنی راه‌ها و... که در صورت رعایت نکردن این قوانین عابر پیاده به عنوان متخلف قابل پیگرد می‌باشد که در کشور ما به لحاظ عدم ساز و کارهای اعمال قانون این امر صورت نمی‌گیرد همچنین بعضاً در تصادفات برابر مواد قانونی به عنوان مقصر قلمداد می‌شوند که لازم است این امر آموزش داده شود.

/ 0 نظر / 5 بازدید