رانندگان بی‌تجربه بشترین مقصران حوادث رانندگی


■ شیوه آموزشی رانندگان تأثیری در رفتارهای ترافیکی ندارد

 بر اساس آمارها در طول 10 سال گذشته، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باختند و 2 میلیون و 221 هزار نفر نیز مجروح شدند.این در حالی است که در طول این سال ها، فقط 986 نفر در سوانح هوایی فوت شدند.

وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند رسانه‌ها و مسئولان به طور جد در این مورد حساس می‌شوند، در حالی که تلفات انسانی سقوط هواپیما در 10 سال گذشته با رقم 986 کشته فقط با تلفات کشته‌های نوروزی تصادفات یکسال برابری می‌کند.

از سویی دیگر بر اساس آمارها در هر 100 هزار نفر جمعیت کشور بر حسب آمار جمعیتی سال 85 کشته شدگان، تلفات تصادفات جاده‌ای ایران 28/38 درصد است در حالی که در کشورهای امارات، انگلیس و آمریکا این رقم در هر 100 هزار نفر جمعیت به ترتیب 26/5 و 14 نفر است.

به گزارش فارس، براساس آمار موجود حوادث و سوانح رانندگی سالانه موجب مرگ و معلولیت عده زیادی از مردم می‌شود و ضررهای زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند که عوامل انسانی همچنان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان بروز این حوادث در کنار جاده‌های نامناسب و وسایل نقلیه ناایمن به‌شمار می‌رود.

 رانندگان وسایل نقلیه به‌عنوان عامل انسانی بیش از دو عامل دیگر زمینه‌ساز بروز این حوادث بوده‌اند که ریشه آن را باید در نبود تسلط کافی به رانندگی جستجو کرد.

برای کاهش تأثیر عامل انسانی در بروز تصادفات و تخلفات رانندگی آموزش رانندگان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد و این در حالی است که روز‌به‌روز شاهد وضع قوانین جدید و بازدارنده از سوی راهنمایی‌و‌رانندگی هستیم اما آموزش رانندگی به‌عنوان گام نخست همچنان مورد غفلت واقع شده است و برخی آموزشگاه‌های رانندگی نیز تنها به‌عنوان یک منبع درآمد به این موضوع توجه می‌کنند.

 مدت زمان دوره عملی آموزش رانندگی کافی نیست


حبیبی، یکی دیگر از شهروندانی است که از نحوه آموزش رانندگی رضایت ندارد و می‌گوید: «مربیان آموزش رانندگی در آموزش رانندگی فقط بر روی موارد اصلی آزمون رانندگی تمرکز می‌کنند و آموزش در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌و‌آمد را در نظر نمی‌گیرند.»
وی ادامه می‌دهد: «من که در جلسات آخر آموزش هستم به خوبی دور دوفرمان، یک فرمان، پارک دوبل و دنده عقب و سایر آیتم‌های امتحان را مسلط هستم اما برای رانندگی در معابر شلوغ و پرتردد تسلط کافی ندارم.»
موسیوند نیز به خبرنگار ما گفت: «مدت زمان آموزش رانندگی در 10 جلسه اصلاً کافی نیست و به نظر من افرادی که قبل از آموزش تجربه رانندگی نداشته‌اند، در این مدت تسلط کافی به رانندگی پیدا نمی‌کنند،؛ به همین دلیل بسیاری از افرادی که گواهینامه رانندگی دریافت می‌کنند ترس از رانندگی دارند.»
 مربیان آموزش رانندگی حمایت نمی‌شوند
یک مربی آموزش رانندگی که حدود 12 سال تجربه کار در این حرفه را دارد با اشاره به مشکلات بی‌شمار این حرفه گفت: «مشکلات موجود و حمایت نکردن از مربیان آموزشگاه‌های رانندگی موجب کاهش کیفیت آموزش به هنرجویان می‌شود.»
وی افزود: من به عنوان شخصی که حدود 12 سال سابقه مربی‌گری آموزش رانندگی دارم معتقدم این نوع آموزش که در حال حاضر وجود دارد برای یادگرفتن مهارت رانندگی کافی نیست و افراد با این مدت زمان نمی‌توانند به مهارت رانندگی تسلط پیدا کنند.
این مربی رانندگی با اشاره به اینکه 50 درصد از هنرجویان یک مربی باید در نخستین امتحان رانندگی قبول شوند گفت: به‌خاطر این مورد هم که شده مربیان تمام تلاششان را برای قبولی آنها انجام می‌دهند.
این مربی رانندگی ادامه داد: یکی از آیتم‌هایی که ما باید در نظر بگیریم آموزش در معابر شلوغ و پرتردد است اما اگر در این مکان‌ها حضور داشته باشیم مردم و مأموران راهنمایی‌و‌رانندگی واکنش‌های شدیدی به آن نشان می‌دهند و حتی خودروهای آموزشی را جریمه می‌کنند.
وی گفت: این در حالی است که شخصی که اقدام به آموزش رانندگی می‌کند باید تسلط کافی به رانندگی در اماکن شلوغ را نیز داشته باشد.
این مربی با بیان اینکه آموزش صحیح رانندگی سهم زیادی در کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی دارد، افزود: آموزشگاه‌های رانندگی به عنوان نخستین حلقه این زنجیر نقش انکارناپذیری در آموزش اصول و قوانین رانندگی دارند.
 با آموزشگاه‌های متخلف برخورد می‌شود
رئیس پلیس راهنمایی‌و رانندگی همدان نیز گفت: آموزشگاه‌های رانندگی مجوز خود را بعد از طی‌ یک سری مراحل از راهنمایی‌و‌رانندگی دریافت می‌کند و باید تحت نظارت راهنمایی و رانندگی و مؤسسه راه‌گشا فعالیت ‌کنند.
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی همدان با تأکید بر اینکه سطح آموزش‌ها و آزمون‌های راهنمایی‌و‌رانندگی در آموزشگاه‌ها مطلوب است، یادآور شد: بروز تخلف از سوی مدیران آموزشگاه‌ها، مربیان و حتی کارشناسان راهنمایی‌ورانندگی در جریان آموزش و آزمون رانندگی که از طرف هنرجویان گزارش داده شود و یا مأموران ما در حین بازدیدها متوجه آن شوند مورد برخورد قانونی قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: به جز برخی مسیرهای پرتردد مشخص شده که حضور خودروهای تحت تعلیم رانندگی ممکن است گره ترافیکی ایجاد کند؛ همه مسیرها برای آموزش آزاد است.
طلایی ادامه داد: مربیان، محدودیتی در این زمینه ندارند و براساس قوانین تعریف شده می‌توانند افراد را در مناطق مختلف شهر که محدویت ندارد آموزش دهند.
وی تخلفاتی که در آموزشگاه‌ها صورت می‌گیرد را شامل کم‌کاری مربیان در آموزش نکات رانندگی و کاستن از زمان آموزش، تخلف در برگزاری آزمون‌های تئوری و عملی و... دانست.
رئیس پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی همدان اضافه کرد: بیش از هرچیز هنرجویان باید مدافع حقشان باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی سریعاً راهنمایی‌و‌رانندگی را در جریان قرار دهند تا با آموزشگاه، مدیر و مربی متخلف طبق قانون برخورد شود.
 سرمایه‌گذاری در بخش آموزش؛ یک اقدام پیشگیرانه
از این رهگذر می‌توان گفت، آموزش به‌عنوان نخستین گام در رانندگی صحیح و اصولی مطرح است و سرمایه‌گذاری در این مرحله نوعی پیشگیری از بروز تخلفات و حتی تصادفات و سوانح رانندگی خواهد بود.
آموزش رانندگی تنها به‌منظور دریافت گواهی‌نامه کافی نیست و آموزش در این حد می‌تواند زمینه‌ساز بروز اتفاق‌های جبران‌ناپذیری برای فرد و جامعه باشد از این رو توجه به بحث آموزش باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
 
 


تاريخ : ۱۳٩۳/۱۱/٤ | ٤:٢٠ ‎ب.ظ | نویسنده : ا.عقیلی ا | نظرات ()
------------------------------------------------------------------------------------------
  • پاپو مارکت | بک لینک
  • کد اخبار



    استخدام