15کشته و 25 مجروح در تصادفات 2 ماهه محور آورزمان
وحشت نهاوندی‌ها از جاده مرگ

 

  اوج بی‌رحمی جاده‌های استان همدان در محور نهاوند- همدان از جاده آورزمان در 2 ماه گذشته با وقوع چهار حادثه دلخراش ۱۵ کشته و ۲۵ مجروح برجای گذاشته و موجب وحشت مردم نهاوند شده است.

 

جاده آورزمان که مسیر نهاوند - ملایر و نهاوند- همدان را نسبت به جاده اصلی که در محور بروجرد قرار دارد نزدیکتر می‌کند در چند سال گذشته تا توانسته صحنه‌های دلخراش تصادف و مرگ و حادثه خلق کرده است، اما اوج بی‌رحمی‌های این جاده در 2 ماه گذشته بود که با وقوع چهار حادثه دلخراش ۱۵ کشته و ۲۵ مجروح برجای گذاشت و موجب رعب و وحشت مردم نهاوند شد.

 

از مشکلات اساسی شهرستان نهاوند که عاملی برای عقب‌ماندگی آن شده وضعیت نامناسب جاده‌ها و بن‌بست بودن این شهرستان است که متأسفانه تا سال ۱۳۹۰ مورد بی‌توجهی و کم‌لطفی مسئولان قرار گرفته است اما در 3 سال گذشته وضعیت راه‌های ورودی و خروجی نهاوند تغییر یافته و مقدار قابل توجهی از تصادفات منجر به فوت کاهش یافته است. اما متأسفانه در محور آورزمان نامناسب بودن جاده‌ ارتباطی تاکنون جان چند نفر را در ماه‌های اخیر گرفته و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است که این موضوع سبب نگرانی مردم شهرستان نهاوند شده است.

 

راه ارتباطی نهاوند به ملایر و همدان از جاده آورزمان به طول ۳۵ کیلومتر که به عنوان جاده مرگ یاد می‌شود، به دلیل کم عرض بودن، وجود نداشتن شانه خاکی، کوهستانی و دارای گردنه با پیچ‌های تند و پی در پی و نقاط حادثه‌خیز فراوان موجب بسیاری از تصادفات و تلفات است که اگر در آینده نزدیک این معایب رفع نشود مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت؛ زیرا گردشگرپذیر بودن این شهرستان و تردد مسافران در ایام مختلف سال در این جاده خطرات خود را به همراه دارد.

اعتبار یک و نیم میلیاردی برای اصلاح جاده مرگ

استاندار همدان ۲۵ خرداد‌ سال جاری در پایان سفر شهرستانی خود به نهاوند گفت: ورودی شهر نهاوند از محور همدان جاده آورزمان به هیچ وجه مناسب و امن نیست و به همین جهت برای رفع و اصلاح 2 پیچ خطرناک در این محور یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانداری و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات نقاط حادثه‌خیز اداره راه‌و‌شهرسازی به این موضوع اختصاص می‌یابد.

محمدناصر نیکبخت همچنین برای تردد وسایل نقلیه سنگین مانند تریلی و کامیون ممنوعیت ویژه‌ای انجام داد و تردد تریلی را به کلی در این محور ممنوع کرد و تردد کامیون‌ها هم در روزهای تعطیل و پنج‌شنبه و جمعه ممنوع شد. فرماندار شهرستان نهاوند به مهر گفت: تسریع در تعریض جاده نهاوند - همدان از اولویت‌های اصلی اداره کل راه‌و‌شهرسازی استان همدان بوده است و اهتمام جدی در بین مسئولان نهاوندی و استانی وجود دارد تا هرچه سریعتر شهرستان نهاوند به وسیله جاده 2 بانده و یا اتوبان به مرکز استان متصل شود.

فرماندار نهاوند نیز در این‌باره گفت: با هماهنگی‌های انجام شده در جلسه‌ای که در حضور استاندار و مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان همدان برگزار شد با گزارش اساسی و عملی از این پروژه تلاش داریم تا اعتبارات لازم و کافی برای سال ۹۴ اختصاص یابد تا شاهد سرعت بخشی به این پروژه و تزریق اعتبارات لازم به آن باشیم.

امامعلی عبدالملکی بیان کرد: تنها 8 کیلومتر از این جاده در حوزه استحفاظی شهرستان نهاوند قرار دارد که تا پایان سال 4 کیلومتر آن 2 بانده می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد، البته باید مسئولان شهرستان ملایر نیز برای حل مشکل جاده آورزمان تلاش و کوشش کنند، چون قسمت اعظم این جاده در حوزه شهرستان ملایر واقع شده است.

 نیاز به اعتبار 15 میلیاردی برای بهسازی محور اورزمان

عضو هیأت رئیسه و نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان نهاوند به عنوان محور کلیدی اتصال شرق و مرکز کشور با منطقه غرب و کشور عراق محسوب می‌شود که روزانه تردد زیاد وسایل مختلف سنگین و سبک در محورهای ورودی و خروجی آن جریان دارد. اما متأسفانه این شهرستان جاده‌های برون‌شهری مناسب و استانداری ندارد.

بهروز نعمتی با بیان اینکه یکی از پرخطرترین و ناامن‌ترین جاده‌های مواصلاتی نهاوند جاده نهاوند- همدان از محور آورزمان به طول 8 کیلومتر است که متأسفانه در 2 ماه گذشته وقوع چند حادثه تصادف در این محور ۱۲ کشته و بیش از ۲۰ مجروح به همراه داشته است، افزود: به دلیل وجود گردنه و کوهستان در این مسیر برای تعریض و بهسازی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تمامی موارد فوق در نامه‌ای به وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام شده تا با رعایت اولویت و به منظور رفع مشکلات و کاهش حوادث راه‌های ارتباطی نهاوند تخصیص بودجه مورد نیاز در اعتبارات سال آینده وزارت راه‌و‌شهرسازی مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز یکی از مشکلات اساسی نهاوند را متصل نبودن این شهرستان به مرکز استان از طریق جاده 2 بانده دانست و گفت: اگر نهاوند قصد دارد در زمینه‌های مختلف گردشگری، صنعتی و کشاورزی بیش از این پیشرفت و توسعه پیدا کند باید طرح جاده 2 بانده شدن نهاوند تا همدان را اجرا و عملیاتی کند.

محمد‌ابراهیم الهی‌تبار با اشاره به خطرناک بودن جاده آورزمان گفت: این جاده اصلی تردد به همدان و ملایر نیست و به دلیل عرض باریک و کوهستانی بودن و وجود گردنه با پیچ‌های خطرناک و شیب‌های تند تاکنون حوادث تلخ و ناگواری در این جاده اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: مسافران و رانندگان به علت نزدیکی از این محور ناامن استفاده می‌کنند و به خاطر حفظ جان و امنیت مردم باید تعریض و اصلاح این محور در دستور کار قرار بگیرد.

 تعریض جاده چاره کار نیست

محور نهاوند – ملایر از جاده آورزمان از جمله نقاط حادثه‌خیز نهاوند است که با توجه به وقوع چند حادثه دلخراش و مرگبار به دنبال تأمین اعتبار برای تعریض و اصلاح این جاده هستیم.

مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان همدان نیز در این مورد گفت: محور نهاوند - ملایر از جاده آورزمان از جمله نقاط حادثه‌خیز نهاوند است که با توجه به وقوع چند حادثه دلخراش و مرگبار به دنبال تأمین اعتبار برای تعریض و اصلاح این جاده هستیم.

محمد رودباری افزود: گردنه خطرناک و کوهستانی این محور که دارای پیچ‌های تند و خطرناک است به سیستم روشنایی و علائم هشداردهنده مجهز شده است و نصب علائم خطر و هشداردهنده نیز در طول این جاده انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه همه جاده‌ها نباید الزاماً 4 بانده شود، گفت: عامل اصلی در حوادث اخیر این محور عامل انسانی بوده و مشکل از جاده نیست؛ زیرا این جاده دارای ۱۱ متر عرض است که برای این مسیر استاندارد است.

رودباری همچنین از ممنوعیت عبور تریلی از ۱۵ شهریورماه در این جاده خبر داد و گفت: خودروهای سنگین می‌توانند از محور ملایر به سمت 3 راهی نهاوند به بروجرد تردد کنند و همچنین در ایام تعطیل عبور کامیون نیز در این محور ممنوع است.

مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه تعریض و بهسازی این جاده از سمت نهاوند آغاز شده است، افزود: تا پایان امسال 5 کیلومتر زیرسازی این جاده با اعتبار 3 میلیارد تومان انجام خواهد شد.

 جاده پاسخگوی حجم تردد نیست

رئیس پلیس راه استان همدان هم این جاده را محوری فرعی دانست و گفت: جاده واقع در محدوده شوشاب مشخصات راه روستایی را دارد که از آن به عنوان یک راه اصلی و حتی راه ارتباطی بین استان‌های کرمانشاه و ایلام با مرکز کشور استفاده می‌شود.

مهدی شاکری با اشاره به اینکه وضعیت این جاده تناسبی با حجم ترافیک ندارد، گفت: با تصمیم مقامات استانی در این محور تردد انواع تریلی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ممنوع شده است.

شاکری این جاده را پس از محور نهاوند به کنگاور دومین جاده پرحادثه استان معرفی کرد.

به گزارش مهر،  با توجه به حجم ترافیک این محور و تعداد وسایل نقلیه‌ای که در آن تردد می‌کنند و همین‌طور شرایط ویژه آن از جمله تبدیل شدن به راه‌‌میانبر بخش زیادی از کامیون‌ها لازم است مسئولان با اتخاذ تدابیر ویژه و فوری بهسازی و اصلاح فیزیکی این جاده مانع تکرار حوادث ناگوار در این محور شوند.





تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٤ | ٥:٠۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ا.عقیلی ا | نظرات ()
------------------------------------------------------------------------------------------
  • پاپو مارکت | بک لینک
  • کد اخبار



    استخدام