با تصویب ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی
عابران متخلف هم جریمه می‌شوند

همه ما در حین رانندگی بارها شاهد ظاهرشدن یکباره عابر پیاده در وسط خیابان بوده‌ایم. این معضل حتی در مکان‌هایی که پل عابرپیاده، زیرگذر و چراغ راهنما وجود دارد نیز به چشم می‌خورد و جریمه این سهل‌انگاری‌ها که بعضی اوقات حتی به قیمت از دست دادن جان افراد تمام می‌شود، گاهی تنها همان ناسزایی است که رانندگان زیر لب یا با خارج کردن سر خود از شیشه خودرو نثار عابران می‌کنند! این درحالی است که در همه جای دنیا به موازات اجرای قوانینی در زمینه تخلفات رانندگان، قوانین صریحی نیز برای مقابله با تخلفات عابران پیاده در بی‌اعتنایی به این قوانین در نظر گرفته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد 44 درصد متوفیان حوادث رانندگی در کشور، عابران پیاده هستند. اما هیچ برخورد قانونی از سوی پلیس یا محاکم قضایی کشور با این مسأله صورت نمی‌پذیرد.
فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران از تدوین آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده خبر داده و اظهار کرد: مدتی است که ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده که دارای ۹ بند است به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است.


سعید سپهری درحالی این اظهارنظر را انجام داده است که با وجود سهل‌انگاری‌های انجام شده از سوی برخی عابران پیاده در ایجاد تصادفات رانندگی همچنان لبه تیز این تیغ به سمت رانندگان خودروها و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و موتورسیکلت‌ها بوده است و عابران سهل‌انگار کمتر در این میان مقصر تلقی می‌شوند. این در حالی است که براساس آمارها نزدیک به نیمی از قربانیان تصادفات عابران پیاده هستند.
 آمار تکان دهنده مرگ‌و‌میر تصادفات عابران پیاده
معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی، مجموع آمار تلفات حوادث رانندگی در شش ماه نخست امسال در کشور را 11 هزار و 201 را اعلام کرد و افزود: 2/12 درصد کل تلفات حوادث رانندگی شش ماه نخست امسال عابران پیاده بودند.
به گفته برزگر، بیشترین دلیل مرگ عابران پیاده ضربه به سر با 65/5 درصد، شکستگی‌های متعدد با 24 درصد و پس از آن خونریزی با 10/5 درصد گزارش شده است.
وی بیشترین خودروی مؤثر در مرگ عابران پیاده را سواری دانست و افزود: در 4/56 درصد موارد برخورد خودروهای سواری با عابر، در 9/11 درصد برخورد وانت بار و در 3/10درصد موارد، برخورد موتورسیلکت منجر به مرگ عابران پیاده شده است.
وی اظهار کرد: بیشترین گروه سنی عابرانی که در حوادث رانندگی کشته می‌شوند، افراد بالای 50 سال و پس از آن کودکان 10 سال و کمتر هستند. براساس آمارهای موجود یک‌هزار و 161 نفر، معادل 9/48درصد در گروه سنی 50 سال به بالا هستند. 363 نفر از عابران کشته شده نیز در گروه سنی 10 سال و کمتر هستند که دومین گروه سنی دارای بیشترین تلفات به شمار می‌آیند.
تهران و مشهد رکورددار تلفات عابران پیاده هستند. برزگر در خصوص بیشترین آمار متوفیان عابران پیاده در استان‌های کشور گفت: بیشترین آمار تلفات عابران پیاده با عدد 400 نفر در استان تهران ثبت شده است و خراسان رضوی با 213 و فارس با 158 نفر، استان‌هایی هستند که پس از تهران بیشترین تعداد عابران فوت شده را در 6 ماه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند. در کمترین‌ها نیز استان خراسان جنوبی با 14 نفر، سمنان 18 و ایلام با 19 نفر، استان‌هایی هستند که در 6 ماه نخست امسال کمترین تعداد عابران متوفی در آنها ثبت شد.
معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص نسبت متوفیان عابران پیاده به کل حوادث رانندگی اظهار کرد: با این مقیاس در استان البرز از مجموع 197 نفری که درحوادث مختلف رانندگی این استان کشته شده اند، 89 نفر معادل 2/45درصد کل فوتی‌های حوادث رانندگی 6 ماهه نخست امسال، عابران پیاده بوده‌اند.
وی از مرگ روزانه 13 عابر پیاده در 6 ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: این در حالی است که این آمار کاهش 6/13 درصدی داشته است.
عبدالرزاق برزگر با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال،  2هزار و 375 عابر پیاده که یک‌هزار و 741 نفر از آنها مرد و 634 نفر زن بودند در حوادث رانندگی کشته شدند، گفت: این آمار در مقایسه با دو هزار و 748 عابری که در 6 ماه نخست سال گذشته جان باختند 6/13 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به محل فوت عابران پیاده گفت: یک‌هزار و 396 نفر از تلفات عابران پیاده یعنی 8/58 آنها در مسیرهای دورن شهری جان خود را از دست داده‌اند که این موضوع رعایت قوانین مربوط به عابران پیاده از جمله توجه به چراغ راهنما،‌ عبور از خط‌کشی عابر پیاده و پل‌های عابر را دو چندان می‌کند. جاده‌های برون شهری پس از خیابان‌های داخل شهر جان 786 نفر عابران، معادل 1/33 درصد از آنها را گرفته است. در سال گذشته 23 هزار و 249 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که 9/22درصد (پنج هزار و 319 نفر) آن عابران پیاده بودند.
 ارتقای عملکرد عابران
سعید سپهری، فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به برگزاری دهه ایمنی از بیستم تا سی‌ام آبان‌ماه، گفت: پلیس براساس تدوین آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تکالیف قانونی عابران پیاده را عنوان کرده و از شهروندان خواستاریم به وظایف خود در این رابطه عمل کنند.
وی اضافه کرد: برابر ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که عابرپیاده با وسیله نقلیه برخورد کند، کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند عابر پیاده را در تصادف مقصر قلمداد کنند. این در حالی است که همیشه مردم تصور کرده‌اند وقتی با خودرویی تصادف می‌کنند، ۱۰۰ درصد راننده مقصر بوده است.
سپهری بیان کرد: شهروندان در محل‌هایی که پیاده‌رو است، از سطح سواره‌رو استفاده نکنند. همچنین در محل‌هایی که پیاده‌رو نیست، یا به دلایلی غیرقابل تردد است، باید از انتهای سمت چپ و عکس حرکت وسایل نقلیه عبور کنند. او با اشاره به اینکه عابران پیاده برای گذشتن از عرض معابر، تنها از گذرگاه پیاده، پل هوایی و پل‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند، گفت: شهروندان از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سواره‌رو خودداری کرده و به هیچ عنوان از حصار آزادراه نگذرند. همچنین در بزرگراه‌ها و خیابان از لابه‌لای درختان، گل‌ بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران اضافه کرد: در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز، عابران اجازه حرکت دارند و به هیچ عنوان نباید از موانع و خط‌ کشی‌های ویژه سواره‌رو عبور کنند.
 عابران مقصر اصلی تصادفات درون شهری
یکی از اعضای فراکسیون عمران مجلس در این زمینه به آرمان می‌گوید: مقصر اصلی اکثر تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند و تمام تقصیرات نباید متوجه رانندگان خودروها باشد.
محمد ابراهیمی‌رضایی تصریح می‌کند: تصویب آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده در دستور کار مجلس قرارگرفته است. در این طرح از طریق اقداماتی چون اعمال جریمه برای عابران متخلف تا حدودی تلاش می‌شود میزان آسیب‌هاو تلفات ناشی از اهمال کاری عابران پیاده تخفیف داده شود. از سوی دیگر در کنار قانونمند شدن این طرح لازم است همه شهروندان با احترام به قوانین و مقررات حافظ جان خود و دیگر افراد جامعه باشند.
رضایی با اشاره به نقش فرهنگ در ارتقای حقوق شهروندی یادآور می‌شود: لازم است افراد از طریق آموزش همگانی رعایت قوانین و مقررات و لزوم احترام به قوانین را بیاموزند و همچنین لازم است خانواده، مدرسه و تمام ابزارهای ارتباطی چون رادیو و تلویزیون به این امر توجه بیشتری نشان دهند تا در جریان رشد هر فرد همزمان با جامعه‌پذیری، احترام به قوانین ومقررات نیزبه افراد آموزش داده شود.
 عابران جریمه شوند
در کنار تدوین آیین‌نامه در زمینه برخورد با عابران متخلف، بحث لزوم تصویب قوانین خاص برای عبور و مرور عابران پیاده نیز از سوی حقوقدانان مطرح می‌شود.
حسین احمدی‌نیاز، در این زمینه می‌گوید: همانطور که در همه کشورهای دنیا عابران پیاده‌ای که قوانین عبور و مرور را رعایت نمی‌کنند جریمه می‌شوند در ایران نیز لازم است با اعمال نظارت در این زمینه قوانین ضمانت اجرایی پیدا کنند. براساس آمارهایی که در طول شش ماه گذشته از تلفات جاده‌ای در کشور داشته‌ایم حدود 9 هزار نفر فقط در طول سال گذشته در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که بیش از نیمی از آنها را عابران پیاده تشکیل می‌دادند. تداوم حیات انسان‌ها در گروی تداوم جان و مال آنهاست و اگر مانند کشورهای دیگر دنیا شاهد تصویب قانون ویژه‌ای در این زمینه نباشیم این میزان هرروز بیشتر می‌شود.
این وکیل پایه یک دادگستری ادامه می‌دهد: عابران پیاده یکی از عاملان اصلی ایجاد تصادفات هستند و لازم است پلیس همان‌طور که بر کار رانندگان و نحوه تردد آنها نظارت دارند میزان اجرای قوانین و مقررات از سوی عابران پیاده را بالا ببرند تا دیگرکمتر شاهد نرخ بالای مرگ‌و‌میر افراد در اثر سوانح جاده‌ای باشیم.



تاريخ : ۱۳٩۳/٩/٤ | ٤:٤٦ ‎ب.ظ | نویسنده : ا.عقیلی ا | نظرات ()
------------------------------------------------------------------------------------------
  • پاپو مارکت | بک لینک
  • کد اخبار



    استخدام