14 کشته و تعداد زیادی مجروح حاصل سوانح رانندگی محور ملایر- نهاوند در پنج ماه گذشته

  سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد و از حیث آمار در حوادث مرگبار جاده‌ای، ایران رتبه نخست را در جهان دارد.
هر نوزده دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور قربانی حوادث رانندگی می‌شود و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام‌العمر یک نفر بر اثر تصادفات جاده‎ای به اعضای خانواده‌اش می‌رسد.
مرگ‌و‌میرهای ناشی از سوانح رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، که معادل بیش از پنج درصدِ تولید ناخالص ملی کشور است.
 85 تصادف، 105 کشته، 469 مجروح در سه ماه
 رئیس پلیس راه استان همدان درباره آمار تصادفات استان می‌گوید: در سه ماه و 20 روز نخست سال 92 تعداد 98 فقره تصادف در محورهای استان روی داده که این رقم در سال 93 به 85 فقره رسیده است.
 وی اضافه کرد: متوفیان سال 92 در این مدت 120 نفر بوده‌اند که با 13 درصد کاهش در سال 93 به 105 نفر رسیده‌اند. مجروحان سال 92 در این مدت نیز 285 نفر بوده‌اند که این تعداد در سال 93 به 469 درصد افزایش رسیده است.
خیری بیشترین آمار متوفیان را در حین انتقال و در بیمارستان برشمرد و گفت: مراکز درمانی مانند مرکز درمانی که در جاده فامنین قرار گرفته مانند یک درمانگاه است و امکانات لازم برای رسیدگی به مجروحان منتقل شده به آن را ندارد.
وی همچنین رفع نقاط حادثه‌خیز را در کاهش تصادفات مؤثر دانست و ادامه داد: در سال‌های گذشته نقاط حادثه‌خیز استان 20 نقطه بود که در حال حاضر 10 نقطه از آنها مرتفع شده و 10 نقطه دیگر نیز به صورت مقطعی رفع شده است اما نیاز به تأمین اعتبار دارد.


محور ملایر - نهاوند دومین جاده پر حادثه استان
ملایر- نهاوند یکی از محورهای پرتردد و پرحادثه استان همدان است که حوادث متعدد و مرگباری در آن روی داده است. این محور همین هفته گذشته برای چندمین بار شاهد حادثه تلخی بود که در آن هفت نفر کشته و 16 نفر زخمی شدند، جاده‌ای پرمخاطره که در پنج ماه و نیم نخست امسال با 64 حادثه نه تنها 14 نفر را به کام مرگ کشیده است؛ بلکه زندگی 14 خانواده را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ زیرا اثرات مخرب تصادف و مرگ افراد بر اثر آن تا مدت‌ها فشار روانی زیادی را بر افرادی که به نوعی شاهد و درگیر این رخداد هستند برجای می‌گذارد.
روی دیگر ماجرا مجروهان و آسیب‌دیدگان حوادث رانندگی هستند که در بسیاری موارد تا سال‌ها و برخی تا پایان عمر به زندگی عادی باز نمی‌گردند و آثار مخرب یک حادثه گاه تا پایان عمر با آنها باقی می‌ماند.
از این رو افرادی که روزانه به دلایل مختلفی در این جاده تردد می‌کنند، حوادث ناگوار رانندگی را زنگ خطری برای خود می‌دانند
 جاده نباید حتما" چهار‌بانده باشد
سرپرست راه و ترابری استان همدان این محور را کاملاً استاندارد می‌داند و بر داشتن تمامی مشخصات یک راه اصلی در این محور تأکید دارد.
محمد رودباری با اشاره به اینکه همه جاده‌ها که الزاماً نباید چهار بانده شود، گفت: عامل اصلی درحوادث اخیر این محور عامل انسانی بوده و مشکل از جاده نیست؛ چراکه این جاده دارای 11 متر عرض است که برای این مسیر استاندار است.
وی همچنین از ممنوعیت عبور تریلی از 15 شهریورماه در این جاده خبر داد و گفت: خودروهای سنگین می‌توانند از محور ملایر به سمت سه راهی نهاوند به بروجرد تردد کنند و همچنین در ایام تعطیل عبور کامیون نیز در این محور ممنوع است.
سرپرست راه‌و‌شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه تعریض و بهسازی این جاده از سمت نهاوند آغاز شده است، افزود: تا پایان امسال پنج کیلومتر زیرسازی این جاده با اعتبار سه میلیارد تومان انجام خواهد شد.
 نمایندگن مجلس: تردد در جاده باید کمتر شود
نماینده مردم ملایر در خانه ملت نیز این جاده را داری پیچ‌های خطرناک و باریک معرفی کرد و گفت: برای حل این مشکل ابتدا باید تردد در این جاده را به حداقل رساند و سپس برای بهسازی آن اقدام کرد.
احمد آریایی‌نژاد گفت: در گذشته ماشین‌های سنگین از دوراهی بروجرد، ملایر تردد می‌کردند اما بعد از اینکه این جاده برای استفاده مردم منطقه اصلاح شد، ماشین‌های سنگین به دلیل خلوتی این جاده و تفاوت پنج تا 10 دقیقه‌ای در این جاده تردد می‌کنند.
وی در ادامه از قول مساعد وزارت راه‌و‌شهرسازی برای بهسازی این جاده خبر داد.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به اینکه در راستای روشنایی گردن آبدر اقدامات لازم انجام شده است، گفت: پس از اعمال روشنایی تصادفات در این منطقه به حداقل رسیده است.
علی‌نعمت چهاردولی ادامه داد: دو شاخه شدن این جاده که یکی از سمت آورزمان به سمت حسین‌آباد و دیگر به سمت دهنو آورزمان است موجب تردید در تعریف جاده شده است.
وی با بیان اینکه بعضی حوادث نیز به موارد انسانی بازمی‌گردد، گفت: این جاده باریک است و علاوه برداشتن پیچ‌های خطرناک شانه خاکی هم ندارد اما به دلیل اوضاع بد اقتصادی کشور بهسازی آن به تعویق افتاده است.
 وضعیت جاده جوابگوی حجم ترافیک نیست
جانشین رئیس پلیس راه استان همدان این جاده را محوری فرعی دانست و افزود: جاده واقع در محدوده شوشاب مشخصات راه روستایی را دارد که از آن به عنوان یک راه اصلی و حتی راه ارتباطی بین استان‌های کرمانشاه و ایلام با مرکز کشور استفاده می‌شود.
سرهنگ مهدی شاکری با اشاره به اینکه وضعیت این جاده تناسبی با حجم ترافیک ندارد گفت: با تصمیم مقامات استانی در این محور تردد انواع تریلی و در روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر تریلی تردد هرگونه کامیون نیز ممنوع شده است.
وی با بیان اینکه این راه‌حل دائمی و اصلی نیست و قطعاً باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، افزود: در دراز مدت باید اقدام جدی‌تری برای تعریض و بهسازی این جاده صورت گیرد.
شاکری این جاده را بعد از محور نهاوند به کنگاور دومین جاده پرحادثه استان معرفی کرد.
مسئول فوریت‌‌های پزشکی منطقه ملایر از رخ دادن 284 حادثه در پنج ماهه نخست سال جاری در محورهای ملایر خبر داد که از این تعداد 64 حادثه در جاده ملایر به نهاوند بوده است.
ملک حسین خانقلی پایگاه حسین‌آباد ناظم ملایر را پر مأموریت‌ترین پایگاه شهرستان معرفی کرد و گفت: این پایگاه در نزدیکی این محور قرار دارد.
وی نقش مشکلات جاده‌ای را بیشتر از عوامل انسانی دانست و گفت: حدود سه سال است مشکلات این جاده به منظور اصلاح به صورت آمار سالیانه اعلام شده است.
به گفته خانقلی این جاده پیچ‌های خطرناکی دارد و در منطقه‌ای مثل کرتیل‌آباد و کهریز که از خطرناکترین نقاط است از روشنایی خوبی نیز برخوردار نیست.
 مشکلات جاده عامل تصادفات در مسیر نهاوند
مسئول فوریت‌‌های پزشکی منطقه ملایر با بیان اینکه این جاده از سال 68 در دست تعمیر و بهسازی است ولی هنوز اصلاح نشده است، گفت: این جاده پرتردد به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی محلی برای عبور ماشین‌آلات کشاورزی و موتورسیکلت نیز شده است که این مسأله هم بر مشکلات این محور دامن می زند.
وی در پایان خواستار اصلاح این مسیر در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد.
  حرف آخر
اگرچه محور ملایر – نهاوند در قیاس با برخی از محورهای دیگر استان کم حادثه‌تر به نظر می‌رسد اما هر از گاهی خبر وقوع حادثه‌ای در این محور کام تعدادی از هم استانی‌ها را تلخ می‌کند.
با توجه به حجم ترافیک این محور و تعداد وسایل نقلیه‌ای که در آن تردد می‌کنند و همینطور شرایط ویژه آن از حمله تبدیل شدن به راه‌میانبر بخش زیادی از کامیون‌ها لازم است تا مسئولان مربوطه با اتخاذ تدابیر ویژه و فوری از جمله ممنوعیت عبور کامیون‌ها و خودروهای سنگین و بهسازی و اصلاح فیزیکی معبر مانع تکرار حوادث ناگوار درایت محور شوند.



تاريخ : ۱۳٩۳/۸/۳ | ٥:۱۳ ‎ب.ظ | نویسنده : ا.عقیلی ا | نظرات ()
------------------------------------------------------------------------------------------
  • پاپو مارکت | بک لینک
  • کد اخبار



    استخدام