نگاهی به معضل فرار رانندگان از صحنه تصادف

زخمی بر پیکر وجدان جامعه

صدای هراس‌آور اصطکاک چرخهای اتومبیل با آسفالت سرد سکوت نیمه شب خیابان را می‌شکند؛پس از صدای برخوردی شدید و ناله‌ ای از روی درد خیابان برای چند ثانیه درسکوتی مرگبار فرو می‌رود و دوباره صدای حرکت سریع و شتابزده همان خودرو که دور می‌شود و بازهم سکوت خیابان می‌ماند و ناله‌های رو به خاموشی پیرمرد زخمی که تا راننده‌ای عبوری فداکاری کند و او را به یک مرکز درمانی برساند 45 دقیقه طول می‌کشد واوهر ثانیه یک قدم به مرگ نزدیکتر می‌شود.
مرد میانسالی که بی‌خوابی او را درزمان وقوع حادثه بر روی بالکن منزل  مشرف به خیابانش کشانده بود می‌گوید:همه چیز دریک دقیقه اتفاق افتاد، پیرمرد کنار خیابان ایستاده بود که خودرو شاسی بلند سفیدرنگی با سرعت زیاد با او برخورد کرد.شدت ضربه باعث شد او از زمین کنده شده و پس از برخورد با کاپوت خودرو ازناحیه سر با جدول برخورد کند.راننده خودرو لحضه‌ای توقف کرد ولی بدون اینکه حتی زحمت پیاده شدن به خود بدهد دنده عقب گرفت و با گذشتن از روی خونی که از سر پیرمرد جاری شده بود فرار کرد.
فراراز صحنه تصادف اگر چه در مقایسه با میزان وقوع تصادفات رانندگی بسیار ناچیز است و وجدان بیشتر رانندگان به آنان اجازه نمی‌دهد کسی را با وضعیت جسمی وخیم در کنار خیابان رها کرده و فرار کنند، به خصوص اینکه این شخص به دلیل اشتباه خود راننده به این حال و روز افتاده باشد، اما هستند کسانی که مانند راننده همان خودرو شاسی بلند با زیر پا گذاشتن انسانیت و وجدان خود مرتکب این اشتباه غیرقابل جبران می شوند.


چرا فرار می‌کنند؟

فرار از صحنه تصادف یکی از مشکلاتی است که به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد. اولین عامل، فقدان یک بیمه کارآمد و قدرتمند است. اگر همه افراد بدانند که بیمه در این گونه موارد از آنها حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد دیگر افراد در مواجهه با تصادف هیچ ترس و واهمه‌‌ای نخواهند داشت. دوم فقدان بیمه فراگیر و همه‌گیر است باید همه افراد جامعه مجبور شوند که وسیله نقلیه خویش را بیمه کنند و کسی حق نداشته باشد، از اتومبیلی که بیمه نیست استفاده کند. مردم باید به خوبی این مسئله را بپذیرند تا رانندگان آرامش خاطر و روان آسوده داشته باشند که در صورت تصادف بیمه خسارات وارده را جبران می‌کند.
متاسفانه در این زمینه سخت‌گیری لازم صورت نگرفته و بخشی از آن هم مربوط به ناکارآمدی بیمه‌هاست. نکته سوم رفتاری است که ازمصدومان یا همراهان آنها شاهد هستیم. البته ممکن است ،تصادف برای افراد زیادی اتفاق بیفتد، اما مردم عادت کرده‌اند که خود انتقام بگیرند و در صحنه تصادف به دنبال اهداف شخصی خود هستند. متاسفانه مشاهده می‌شود افراد در مواجهه با تصادف سعی در مشاجره، درگیری لفظی، انتقام و رفتار خشونت آمیز، دارند ممکن است برخی افراد از این قضیه واهمه داشته و این ترس باعث فرار از صحنه تصادف شود. این موضوع نیازمند یک آموزش همگانی به افراد است و این وظیفه رسانه‌هاست که باید به جامعه اطلاع رسانی کنند که در صورت بروز تصادف خونسردی خود را حفظ کنند و حل وفصل این موضوع را به قانونگذار و پلیس واگذار کنند و از برخورد شخصی و خشونت آمیز خودداری کنند. عامل چهارم بی‌قیدی و بی‌مسئولیتی برخی از افراد است که برای فرار از مسئولیت یا بی‌توجهی به تعهدات شرعی، اخلاقی و قانونی سعی در فرار از صحنه تصادف دارند. عوامل متعددی باعث بروز این مشکل اخلاقی است و باید این معضل به گونه‌ای حل شود که کسی حق نداشته باشد به بهانه فرار از مسئولیت یا مقصر نبودن (خود را بی‌گناه بداند) صحنه تصادف را ترک کند و این امر باید به عهده‌ قانونگذار و مجریان مربوطه باشد.
اگر چه ممکن است راننده به دلایل مختلف صحنه تصادف را ترک کند، کسان دیگری که در اطراف تصادف هستند می‌توانند در نجات جان مصدوم نقش تأثیرگذاری داشته باشند، در این شرایط دیگران می‌توانند به جبران این اشتباه بپردازند و مصدوم را به بیمارستان منتقل کنند. کسانی که نگران عواقب این کار هستند هم اطمینان داشته باشند که به پشتوانه قانون بازداشت نخواهند شد. ممکن است شخصی از ترس اینکه بعد از انتقال مصدوم به بیمارستان با مقصر اصلی حادثه اشتباه گرفته شود از انجام این کار خودداری کند، اما برای اینکه این نگرانی از بین برود «قانون ممنوعیت بازداشت کسانی که مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند» به تصویب رسیده است.
در این قانون کوتاه تاکید شده است: نگهداری و بازداشت کسانی که مصدومان را به مراکز درمانی یا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و غیره منتقل می‌کنند توسط مراجع مذکور ممنوع است مگر اینکه خود فرد یا مصدوم یا افراد دیگری او را مقصر قلمداد کنند یا دلایل و قرائن دیگری دلالت بر انتساب اتهام به وی کند.

مجازات قانونی فرار

در صورتی که شخصی با خودرو تصادف کند و موجب کشته شدن دیگری شود، در صورتی که عمدی نباشد، چنین قتلی شبه عمد خواهد بود.
مهم‌ترین مجازاتی که این جرم دارد پرداخت دیه است که امروزه شرکت‌های بیمه پرداخت آن را تضمین می‌کنند. قتل در نتیجه تصادف رانندگی به قصاص منتهی نمی‌شود.
بر اساس ماده 719 قانون مجازات اسلامی اگر بعد از تصادف، مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی یا به‌ وجود اینکه امکان کمک گرفتن از مأموران انتظامی وجود دارد از انجام این کار خودداری کند یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند بر حسب مورد در هر کدام از موارد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده اعمال کیفیت مخففه کند.
اعمال کیفیت مخففه به این معناست که در صورت فرار، دیگر خبری از تخفیف در مجازات نخواهد بود، مرتکب هر یک از این اعمال به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در ماده 714 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.
بر اساس ماده 714 قانون مجازات اسلامی «هرگاه بی احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظام‌های دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیر عمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه
سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می‌شود» البته مجازات حبس برای مرتکب هر یک از موارد فوق بیشترین شدت را خواهد داشت.
بر اساس ماده 715 «هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظام‌های دولتی یا عدم مهارت راننده، موجب مرض جسمی یا دماغی غیر قابل علاج، از بین رفتن یکی از حواس، از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد و یا تغییر شکل دائمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود»
همچنین بر اساس ماده 716 «هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظام‌های دولتی یا عدم مهارت راننده موجب صدمه بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دائم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آنکه عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صور امتیازات قانونی برای رانندگان مقصری که در محل حادثه می مانند

پاداش قانون به رانندگان باوجدان

 در مقابل مجازات‌هایی که برای راننده بی‌وجدان فراری در نظر گرفته شده است در صورتی که راننده برای نجات مصدوم یا کم کردن آسیب‌های ناشی از رانندگی به او کمک کند برای او امتیازاتی در نظر گرفته شده است:از جمله اینکه راننده می‌تواند برای کمک به مصدوم وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد، البته به این شرط که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.
علاوه بر این در تمام موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند یا ماموران مربوط را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد کرد.اگر راننده‌ای غیر از مقصر حادثه مصدوم را به بیمارستان یا نزد نیروهای انتظامی انتقال دهد چنین راننده با وجدانی هم مورد حمایت قانون قرار خواهد گرفت.

فرجام تلخ

داستان پیرمرد مصدوم گزارش ما که شب حادثه خسته از24 ساعت کار طاقت فرسا در کارخانه منتظر وسیله نقلیه‌ای بود که او را به منزلش برساند با مرگ مظلومانه او پیش از رسیدن به مراکز درمانی به پایانی تلخ و اندوه‌بار رسید اندوهی که دختر کوچکتر او که قرار بود چند روز دیگر به خانه بخت برود بیشتر لمسش می‌کندو این تلخی نه فقط برای مرگ پیرمرد که ناشی ازمرگ اخلاق و وجدان و انسانیت در وجود بعضی آدمها!ست که اگر نبود شاید پیرمرد هنوز زنده بود و میتوانست عروسی آخرین فرزندش را هم آبرومندانه راه بیندازد.بی شک خون پیرمرد دامن راننده فراری را خواهد گرفت و او علاوه بر مجازات قانونی تا آخر عمراسیر ندای وجدان ناآرام خود شده  و زندگی برایش تلخ و عذاب‌آور خواهد شد .
aghili1981@gmail.com



تاريخ : ۱۳٩٢/۸/٢٠ | ٦:٢٢ ‎ب.ظ | نویسنده : ا.عقیلی ا | نظرات ()
------------------------------------------------------------------------------------------
  • پاپو مارکت | بک لینک
  • کد اخبار



    استخدام